جراحی زیبایی بینی

بینی از یک اسکلت داخلی شامل چند استخوان و غضروف بینی تشکیل شده است این اسکلت برای بازماندن مدخل ورودی هوای تنفسی و انتقال کنترل شده آن به مجاری تنفس ضروری است.اجزای اسکلت بندی بینی در پوشش از پوست و مخاط پیچیده شده اند و توسط رباط های نگه دارنده بینی در کنار یک دیگر قرار گرفته اند. نحوه قرار گرفتن و ارتباط این اجزاء با یک دیگرتابع قواعد پیچیده علم مکانیک استاتیک (ایستایی) است.

هر گونه تغییر تضعیف کننده و حساب نشده مانند بریدن یا برداشتن تمام یا بخشی از غضروف ها و رابط های نگه دارنده بینی می تواند باعث تغیرات نا مطلوب بین این اجزاء با یکدیگر و یا در شکل ظاهری بینی شود .

عبور جریان در داخل بینی نیز تابع مکا نیسم های دقیق علم مکانیک سیالات است و این عضو (بینی) صرفاٌ یک گذر گاه ساده جریان هوا نیست . حفظ ارتباط طبیعی بین غضروف های تشکیل دهنده دریچه های تنفسی بینی برای عبور بدون مانع و کنترل شده هوای استنشاقی ضروری است. برداشتن و بریدن غضروفها در صورتی که ساختار و کارکرد این دریچه ها را مختل کند منجر به بروز عوارض تنفسی می شود. در جریان تکنیک های ابتدایی جراحی بینی رینو پلاستی (رینو پلاستی کلاسیک) بریدن و برداشتن استخوان ها و غضروف ها به منظور کوچک کردن بینی بدون توجه به اصول علمی یاد شده انجام می گرفت و در بسیاری از موارد منجر به حصول نتایج نامطلوب و غیر قابل پیش بینی می شد. شکل غیر طبیعی بینی و مشکلات تنفسی از عوارض جراحی بینی بوده و تضعیف بیش از اندازه استحکام ساختار بینی نیز نتایج گهگاه مطلوب را با مرور زمان مخدوش می کرد